Invoering
Suzanne Valadon neemt een bijzondere plaats in de kunstgeschiedenis in. Als autodidact wist ze zich te vestigen als een onmisbare kunstenares van het begin van de 20e eeuw, in een tijd waarin de wereld van de schilderkunst nog grotendeels werd gedomineerd door mannen. Eerst was ze model voor grote schilders zoals Renoir, Toulouse-Lautrec en Puvis de Chavannes, maar dankzij haar ruwe talent en haar unieke blik op compositie en kleur stapte ze aan de andere kant van het penseel.
Met een krachtige en expressieve stijl ontwikkelt Valadon een levendige schilderkunst, gekenmerkt door intense kleuren en een uitgesproken lijn. Haar werken, vaak geïnspireerd door de intimiteit van het dagelijks leven, vrouwelijke naakten en taferelen uit het leven, hanteren een openhartige en realistische benadering die contrasteert met het academische idealisme van haar tijd. Ze eist totale artistieke vrijheid op en doorbreekt het beeld van de vrouwelijke naaktheid, door een voorstelling te bieden zonder kunstgrepen of toegevendheid, geworteld in een beleefde en niet gefantaseerde realiteit.
In een wereld waar vrouwelijke kunstenaars moeite hadden om erkenning en legitimiteit te krijgen, doorbrak Valadon de conventies en legde ze haar eigen schildertaal op. Haar werk, aanvankelijk met scepsis ontvangen, wordt vandaag de dag gevierd als een keerpunt in de geschiedenis van de moderne kunst. Hoe heeft haar werk de artistieke evolutie van de 20e eeuw beïnvloed en de volgende generaties geïnspireerd? Dat gaan we onderzoeken aan de hand van haar parcours, haar emblematische creaties en haar nalatenschap.
1. De Oorsprong van een Vrije Kunstenaar
Geboorte en jeugd
Suzanne Valadon, met haar echte naam Marie-Clémentine Valadon, wordt geboren in 1865 in Bessines-sur-Gartempe, in een bescheiden gezin. Dochter van een wasserijvrouw, groeit ze op zonder vaderfiguur en moet ze al snel de realiteit van een moeilijk leven onder ogen zien. Vanaf jonge leeftijd toont ze een rebels karakter en een grote onafhankelijkheid.
In haar tienerjaren vestigt haar moeder zich in Montmartre, een populaire en bruisende wijk waar kunstenaars, dichters en intellectuelen elkaar ontmoeten. Gefascineerd door deze wereld voelt de jonge Marie-Clémentine zich aangetrokken tot de kunstwereld en droomt ervan haar sociale positie te ontstijgen. Maar haar leermogelijkheden zijn beperkt vanwege haar status en haar geslacht.
Het artistieke Montmartre
In de jaren 1880 is Montmartre het epicentrum van artistieke creatie. Cafés, ateliers en cabarets wemelen van aanstormend talent. Het is in deze bruisende context dat Valadon, amper 15 jaar oud, een eerste toegangspoort vindt tot de kunstwereld: ze wordt model voor gerenommeerde schilders. Haar bijzondere uiterlijk en expressieve blik trekken snel de aandacht.
Ze poseert voor Pierre Puvis de Chavannes, die haar inwijdt in de discipline van het tekenen. Daarna vereeuwigt Auguste Renoir haar in verschillende van zijn schilderijen, met name Danse à Bougival (1883). Henri de Toulouse-Lautrec vangt haar op zijn beurt met haar volledige persoonlijkheid en onafhankelijke karakter, en geeft haar zelfs haar bijnaam Suzanne, verwijzend naar het bijbelse verhaal van Suzanne en de oudsten.
Eerste stappen in de kunst
Voorbij haar rol als model observeert Valadon aandachtig de technieken van de kunstenaars die haar schilderen. Nieuwsgierig en gepassioneerd leert ze zelfstandig tekenen en schilderen, zonder de traditionele academies te doorlopen. Haar ontmoeting met Edgar Degas zal bepalend zijn. Onder de indruk van de kwaliteit van haar tekeningen, moedigt hij haar aan door te gaan en geeft hij haar haar eerste adviezen.
Degas moedigt haar aan om zich te verdiepen in gravure en pastel, waarbij hij haar aangeboren gevoel voor lijn en compositie benadrukt. Dankzij hem exposeert ze haar eerste werken op de Salon des Indépendants en begint ze erkend te worden als een volwaardige kunstenares. Zo begint Suzanne Valadon aan haar carrière als schilder, waarbij ze de sociale barrière doorbreekt die haar had beperkt tot de rol van muze en uitgroeit tot een volwaardige scheppende kunstenaar.